Start with Why is geen BS

“Ik weiger de status quo te accepteren. Ik geloof niet dat de wereld van vandaag dezelfde wereld is als die van morgen.”
Waarom ik wel geloof in Start with Why

Een paar dagen geleden werd ik gewezen op een blog uit februari: ‘Start With Why, Why it’s BS’. De schrijfster, Marissa Orr, bewijst dat Sinek’s Start With Why, BS (onzin) is, door aan te halen dat het merk wasmiddel dat ze in huis heeft geen diepgaande, inspirerende missie of visie heeft, maar gewoon de veilige keus. En na een gesprek met een vriendin komt ze tot de conclusie dat Google het goed doet, omdat ze vooral een hele goede zoekmachine hebben. Sinek heeft het dus vooral over wat goede marketing is en dat we uiteindelijk soms dingen kopen omdat de verkoper het op een mooie manier weet aan te prijzen.

Het zette me aan het denken. Geloof ik nog steeds in Sineks verhaal? Of kan het ook zo zijn dat het vooral een goed marketingverhaal voor zijn eigen boekverkoop is?

Ik geloof namelijk wel in The Golden Circle. Het is niet alleen ‘de vent en z’n tent’ maar de ondernemer met een inspirerende kijk op de wereld die mij weet te interesseren. En ik weet ook dat het verdraaid lastig is, of zelfs onmogelijk lijkt, om bij alle succesvolle bedrijven te benoemen wat hun ‘why’ is. De gemiddelde ondernemer is hier ook echt niet dagelijks bewust mee bezig.  Is die ondernemer dan minder succesvol? Natuurlijk niet. Er is ruimte genoeg om met een weinig onderscheidend, maar onderscheidend, idee geld te verdienen of zelfs tot een hele grote uit te groeien.

Voor mij gaat ‘Start with Why’ over veel meer dan onderscheidend zijn met je product of dienst, en zo een succesvolle business draaien. Het is het inspirerende verhaal van die ondernemer met een droom, die ergens in gelooft, die vanuit die droom iets probeert te bewijzen. Het is de intrinsieke motivatie om iets te willen veranderen (Sinek heeft het over de status quo doorbreken) die mensen inspireert om beter werk te leveren en dat straalt uit op wat je uiteindelijk levert.

Kan je daar zomaar overheen stappen door te zeggen dat de iMac en iPhone nou eenmaal superieur zijn en dat die zichzelf verkopen? De iMac kwam na de start van de Think Different campagnes bij Apple. Bij de release van de eerste iPhone was het echt geen superieure telefoon. 20% van de gesprekken werd afgebroken en de batterij ging bij minimaal gebruik nog geen dag mee.

Steve Jobs in 2007: “There were to many people in the Apple ecosystem playing the game: for Apple to win, Microsoft has to lose … Apple had to remember who Apple was, because it had forgotten who Apple was”
Apple werd het succesverhaal wat het is, door terug te grijpen op de mentaliteit die Jobs en Wozniak hadden toen ze begonnen. Door te dromen over hoe de wereld er ook uit zou kunnen zien en dat te vertalen naar een inspirerende boodschap die ervoor zorgt dan anderen in actie komen.

Wat kan je daar als MKB’er mee?

De waan van de dag zorgt ervoor dat je de verbinding met het waarom kan verliezen. Zeker in deze tijd waarin we geleefd worden door persconferenties en keuzes die anderen voor ons maken. Het gevaar dreigt dat het landschap waarin je opereert een eenheidsworst wordt. Iedereen om je heen is immers bezig om zijn business aan te passen aan de continu veranderende eisen van de overheid en RIVM. Maar die veranderende omstandigheden zijn er ook in ‘normale’ tijden. Verandering is de enige constante. Die continu veranderende omstandigheden kunnen al je energie opslokken. Maar ook die van je medewerkers. Tot het niveau waarop iedereen murw geslagen is en alleen nog binnenkomt omdat dat zo hoort.

Ik weiger de status quo te accepteren. Ik geloof niet dat de wereld van vandaag dezelfde wereld is als die van morgen. Ik kijk dus vooruit, visualiseer hoe de wereld in 2030 rond draait. Wat doen mensen dan? Hoe wordt er zaken gedaan? Wat kan ik vandaag doen, om een bijdrage te kunnen leveren aan die wereld van 2030? Door opnieuw verbinding te maken met het waarom, kan het vuur in je onderneming weer worden aangewakkerd. Er ontstaat weer ruimte voor mensen om met nieuwe ideeën je dienstverlening of product te verbeteren. Je gaat kansen zien die anderen nog niet gespot hebben en zo wordt je die ondernemer in 2030 met dat inspirerende verhaal.

Wat is jouw gedachte hierover? Reageer hier onder of neem direct contact me op via wim@wiremanagement.nl

Wim van Renswouw

 

“Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes. The ones who see things differently. They’re not fond of rules. And they have no respect for the status quo. You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can’t do is ignore them. Because they change things. They push the human race forward. And while some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

― Rob Siltanen

Wim van Renswouw
Vertel ons meer over jezelf.

One thought on “Start with Why is geen BS”

  1. Igor Wortel avatar Igor Wortel schreef:

    “The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do”
    https://youtu.be/-z4NS2zdrZc

Geef een reactie