beUnited Blog Waar zit jouw ‘unfair advantage’ Igor Wortel en Wim van Renswouw

Waar zit jouw ‘unfair advantage’?

Al maanden hoor je vanuit de Haagse politiek en de professionele advisering dat de digitalisering in het bedrijfsleven versnelt en we naar onze verdienmodellen moeten kijken. Een werkgroep onder leiding van ministers van financiën en economische zaken heeft gekeken naar de verdiencapaciteit van Nederland en onderzocht waar we in de toekomst geld mee kunnen verdienen. Met het welbekende Wobke-Wiebes fonds als uitkomst.

Maar wat bedoelt men nu eigenlijk? Is het niet normaal voor een ondernemer om constant te zoeken naar nieuwe manieren om geld te verdienen, proberen de kosten zo laag mogelijk te houden en waar mogelijk te investeren? Business-as-usual zou je bijna zeggen.

Eerst de versnelling, die is er wel degelijk en wel op twee fronten:

  1. Het steeds sneller digitaliseren van infrastructuur, apps voor van alles en nog wat aan functionaliteit en decentralisatie van dienstverlening naar microservices verbonden door zogeheten API’s. Kijk maar eens naar je eigen bankzaken of zoiets simpels als boodschappen doen bij een supermarkt.
  2. De levensduur van een verdienmodel en deze illustreer ik het beste met een voorbeeld: vroeger bouwde KPN een telefooncentrale ter grootte van een kleine woning met een levensduur (en afschrijving) van 30 jaar. Tegenwoordig faciliteren ze een netwerk voor apps met een levensduur van 3-4 maanden. Voor de hele ontwikkeling, kostenopbouw en verdiencapaciteit heeft dit grote gevolgen.

De versnelde digitalisering -1-  

De exponentiele digitalisering ten aanzien van lineaire menselijke aanpassing en aanvaarding is in het figuur hieronder uitgebeeld:

De afgelopen maanden heeft de C-crisis hier dus nog een schepje bovenop gegooid, boven uitgebeeld als het ‘cataclysmic event’: we zijn on in heel korte tijd meer digitale hulpmiddelen gaan gebruiken. De afstand tussen technische ontwikkeling en aanpassing is tijdelijk verkleind.

Afhankelijk van het type organisatie waar je in zit is het aanpassingsvermogen ook anders, de lineaire lijn loopt steiler naarmate je een hoger natuurlijk aanpassingsvermogen hebt. Hier is ook duidelijk te maken dat:

  1. Het MKB een aantal natuurlijke voordelen heeft ten aanzien van de grote jongens en meiden: schaalgrootte werkt nu absoluut niet in je voordeel, de mammoettanker laveert te traag.
  2. typisch menselijke eigenschappen (empathie, creativiteit, etc.) steeds meer waard worden en daar zijn de dames van nature beter in dan de heren. Je ziet dat dames het nu dus ook beter doen.

Het verdienmodel -2-

Waar verdien je het geld mee in het bedrijf is de simpelste definitie van het verdienmodel, vaak ook makkelijk te beantwoorden voor een (MKB) ondernemer. Maar wanneer we willen kijken naar wat het omzet-maximum is wat er met dat verdienmodel kan worden binnengehaald dan wordt het al lastiger. Waarom willen mensen graag zaken doen? Waarom bestaat er een maximum aan een product? Wat is het (natuurlijk) voordeel van een concurrent? We kunnen een heleboel meer vragen stellen bij het verdienmodel dan bij de technologische ontwikkeling.

Dat loont absoluut! Kijk naar wat de budget vliegmaatschappijen nu aan voordeel hebben ten aanzien van de ‘gevestigde of meer nationale’ luchtvaartmaatschappijen. Door de afgelopen decennia constant met de elementen in het verdienmodel te experimenteren kunnen ze zeer flexibel vluchten aanbieden. Van de zomer zag ik € 30 voor een vlucht naar een geel Covid gebied, de ethische kant en wenselijkheid is een geheel andere discussie. Maar ook met deze prijzen en stunts verdient men nog geld of verliest in ieder geval minder dan de concurrentie. Er is een natuurlijk voordeel gecreëerd.

Een ander voorbeeld is de supermarkt die de afgelopen jaren een enorme transformatie heeft doorlopen met meer kant en klare maaltijden, meer food-for-comfort, thuisbezorgen, een bestel-, bezorg en afreken app. Er komen ook allerhande nieuwkomers (PicNic, HelloFresh, etc.) in de markt die op dat gemak inspelen en omzet meepikken. Maar wat zou het mooi zijn wanneer er één concept en bedrijf is wat al deze omzetstromen kan combineren en stapelen……

Een voorbeeld van het Ostenwalder business model canvas voor een nieuwe omzetstroom in de supermarkt zie je hieronder. Herken je de lokale supermarkt er in terug? Of meer een nationale speler?

Nu is het Ostenwalder model maar één van vele instrumenten die je kan gebruiken om over je verdienmodel na te denken, dit uit te werken en er varianten op te bedenken. Je kan variëren door onderdelen van het canvas uit te werken in zogeheten client journeys of customer journeys en daar allerlei vragen over te stellen. Waar gaat het goed, waar heeft men een hekel aan en kan ik hier iets (digitaal) aan verbeteren? Op dit moment zijn er veel studenten op zoek naar stageplekken en dit soort onderzoeken is een prachtige stage of zelfs afstudeeropdracht.

Een snelle methode om voor jezelf aan  de slag te gaan is het Ostenwalder canvas in te vullen en jezelf dat per onderdeeltje de volgende zeven vragen te stellen:

  1. Kan ik het vervangen?
  2. Kan ik het combineren, waar kan ik combinaties en connecties leggen?
  3. Moet er wat worden aangepast?
  4. Kan ik groeien?
  5. Is het op een andere manier te gebruiken?
  6. Moet ik dit weglaten of kleiner maken?
  7. Kan ik zaken digitaal laten verlopen?

Op een andere manier naar je hele omgeving kijken, geen kopieergedrag aanleren en echt uitvogelen waar je het ten aanzien van de concurrent beter kan doen, flexibeler kan bewegen of volgens mij het allerbeste: de mens echt centraal kan zetten in de dienstverlening. Een handige website met instrumenten om bij je analyse en uitwerking te gebruiken is www.diytoolkit.org. Wil je meer praktisch aan de slag neem dan even contact op of kijk even in het ontwikkel aanbod van beUnited (link).

Igor Wortel

My resume and working experience is very broad, mail me to get more information: igor@phalanxes.eu or surf www.phalanxes.com

Specialties: Project management, people management, oil industry, mining engineering, outsourcing, credit, process (automation) management, training, private equity, legislation, volunteer, chairman, board member, people manager, professional, factoring, training, lecturing, BigData, (financial) analytics, AI, robotics, internet of everything, BlockChain, Business Model Innovation, IoT

Geef een reactie