beUnited is de krachtigste belangenorganisatie van, vóór en dóór het MKB,

Geachte leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, u gaat morgen geschiedenis schrijven.

Geachte leden van de Eerste Kamer der Staten Generaal,

Gefeliciteerd, u gaat morgen geschiedenis schrijven.

U staat voor een historische beslissing en ik breng u graag aan het twijfelen. De stemming van morgen gaat de geschiedenis in als een omwenteling groter dan de val van de muur, misschien wel groter dan de geboorte of kruisiging van Jezus. Welke stem u ook uitbrengt, de uitslag kan ten goede of ten kwade zijn. Uw stem zal per definitie een onuitwisbare uitwerking hebben op de toekomst van het Nederlandse volk en wellicht zelfs de wereldbevolking. Maar veel belangrijker nog, onuitwisbaar voor uw geweten. Het gaat niet meer om partijdiscipline, wat uw collega’s denken, de aversie tegen oppositie of wellicht zelf een cordon sanitair. Het gaat niet meer om wat een ander denkt en wat u van de ander denkt. Het gaat om waar u voor ter verantwoording durft te worden geroepen.

Voor de goede orde, ik richt mij in dit bericht tot de meerderheid in de kamer die de maatregelen tot nu toe proportioneel vinden. De critici worden dagelijks in twijfel gebracht door het algemeen narratief dus die laat ik even buiten beschouwing.

Om morgen de juiste beslissing te nemen vraag ik, en velen met mij, u onderstaande  oefening te doen.

Stelt u zich vandaag eens 1 dag voor dat u en uw collega’s het helemaal mis hebben?

Wellicht weet u nog dat u op school een oefening kreeg dat u een stelling moest verdedigen waar u zelf eigenlijk tegen was, of andersom. Ik vraag u dat 1 dag te doen voordat u morgen een beslissing neemt over de wet. Daag uzelf uit vertwijfeld te raken, voel dat eens. Laat de angst dat u, en misschien wel de meerderheid van de wereld, het helemaal mis heeft tot u doordringen. Het zal u beangstigen, u zult er niet van slapen, althans als het u lukt uw gevoel te laten spreken.

In welke bubbel leeft u?

De ‘ongevaccineerden’ leven in een bubbel hoor je vaak, maar is dat wel zo? En zo ja, leven ze allemaal in dezelfde bubbel? En betekent dat dan dat de ‘revaccineerden’ niet in een bubbel leven? Stel er is een bubbel van de ‘revaccineerden’ en u leeft daarin. Begrijpelijk, heel de wereld is het voor uw gevoel met u eens, waarom zouden ze allemaal anders hetzelfde doen. U en de media worden gevoed door de kennis van dé wetenschap, de WHO, het OMT, Gommers en Kuipers. Zij zullen toch wel alles wetenschappelijk hebben onderbouwd en hun modellen goed hebben doordacht. Cijfers zijn toch cijfers en die kun je toch maar op één manier interpreteren? U mag daar toch vanuit gaan, u kunt zelf niet alles weten, heeft niet de tijd om zelf alles te onderzoeken, u wilt uzelf niet te vermoeien met tegenstrijdige informatie, u heeft wel wat anders te doen….of toch niet? Misschien leven die wetenschappers en organisaties ook in een bubbel en is er ook bij hen sprake van een tunnelvisie maar dan net de tegengestelde als waarvan we ongevaccineerden betichten. En wat als de ene 1 de andere 1 niet is en opgeteld dus geen 2 en resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst en modellen maar modellen zijn?

Wat als er iemand met de verkeerde steen in de vijver heeft gegooid?

Besef u dat wij allemaal, ook al behoort u tot de meerderheid, heel makkelijk geframed kunnen zijn, zelfs gebrainwashed, ja ook u! Ook u en ik doen aan framing maar hoe groter de schaal en hoe breder het gecreëerde narratief is ingezet hoe gevaarlijker het kan zijn. De wereld draait niet om complotten maar om wat wij denken dat waar is. Of is het wat de ander u als waar heeft doen aannemen, is het misschien de waarheid van een ander dat in een mooi frame aan u is verkocht? Heeft u wel de tijd gehad om een en ander zelf te beredeneren of was het in zo’n mooi of angstaanjagend frame gebracht dat het voor u zondermeer aannemelijk was? En hoort u nog steeds elke dag hetzelfde verhaal van gelijkgestemden of de media die u kiest en is de overtuiging alsmaar versterkt. Is het echt uw overtuiging of is er nog een beetje twijfel als u er nu zo bij stilstaat? Als mens heb je veel overtuigingen van anderen ingegeven gekregen en menig trauma heeft als basis een belemmerende overtuiging. Therapeuten hebben er een dagtaak aan.

Er zijn vele voorbeelden te geven maar ik leg u een voorbeeld van een van onze influencers voor die ons hebben overtuigd: Marc van Ranst, de Belgische Ab Osterhaus/Van Dissel heeft in zijn lezing begin 2019 (gehost door Ab Osterhaus) een duidelijke uiteenzetting gedaan hoe je een bubbel kunt creëren om vaccinatie te promoten. U zult zeggen, dat is om iedereen te beschermen en een pandemie in te dammen. Marc vertelt hoe je de media kunt sturen, politici kunt beïnvloeden en zelfs hoe je met drogredenen mensen kunt doen geloven dat er iets heel ernstigs aan de hand is en hoe je hen in angst moet en kunt brengen. Zelfs de inzet van censuur om de draak van andere wetenschappelijk benaderingen te voorkomen wordt in zijn lezing meegenomen. Zijn zichtbare frustratie over politici die de campagne voor het vaccin voor de Mexicaanse griep dwarsboomde, werd door Marc van Ranst in zijn lezing een directe aanval op die politici. Politici moesten zich er niet mee bemoeien vindt hij, laat het over aan mensen zoals ik die ‘niets te verliezen’ hebben. De groep internationale toehoorders waren de mensen die nu wereldwijd dezelfde campagne voeren als hij hen begin 2019 voorlegde. De campagne waardoor u nu overtuigd bent dat u in de juiste bubbel zit. De bubbel van de meerderheid. Heeft de meerderheid dan nog wel gelijk puur omdat het de meerderheid is?

Je kunt de lezing van Van Ranst zien als een les hoe je een vaccinatiecampagne opzet of een les in de marketing van een vaccin. De keuze is aan de kijker en wellicht afhankelijk van de bubbel van waaruit je kijkt. Wat de belangen van Van Ranst zijn laten we in het midden, hij zelf beschouwt het naar eigen zeggen als een hobby. Andere signalen die u in twijfel kunnen brengen zijn leugens en inconsistentie. Maar u kunt zelf wel nagaan wie er veel heeft gelogen en beloftes heeft gebroken, dus daar hoeven we niet op in te gaan.

Ik wens u veel succes met de test en hoop dat u gaat twijfelen. Morgen gaat u stemmen en geschiedenis schrijven. Een nachtje niet kunnen slapen kan in dit geval een goed teken zijn, zeker voor mensen die bij hun gevoel kunnen. Ik hoop dat u het kunt voelen en wens u veel wijsheid toe.

Met vriendelijke groet, 

Pancras Pouw

Mens ……net als U

 

Bij beUnited gaan we uit van het diepgewortelde mensbesef, dat wij allen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. beUnited is de krachtigste belangenorganisatie van, vóór en dóór het MKB, waar de mens, ondernemerschap, toewijding in delen en relaties tussen mensen onderling centraal staan. beUnited is…. omdat wij zijn!

Doe je mee

Help ons het MKB nog krachtiger te verenigen, inspireren, informeren, verbinden, ondersteunen en de ondernemersbelangen te behartigen. 

Pancras Pouw

Founder

beUnited Memberships

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on xing
Pancras Pouw beUnited Excellent Member

(groot)vader, ondernemer, visionair, inspirator, vrijdenker, levenskunstenaar, verbinder, golfer

Een ervaren visionaire bestuurder/directeur die weet wat het is om (eind) verantwoordelijk te zijn voor een organisatie en gewend is om de strategie te bepalen en deze operationeel weet te vertalen naar doelen. Beschikt over een buitengewoon groot (social) netwerk en is zeer succesvol gebleken bij het uitrollen van "new business".

Een daadkrachtige persoonlijkheid, out of the box denker die de lijnen helder edoch daadkrachtig uitzet en daarbij vertrouwt op c.q. gebruik maakt van de kwaliteiten van het team en de organisatie.

Een echte stimulator met een heldere open leiderschapsstijl met een bewezen strategisch, financieel/bedrijfseconomisch en organisatorisch inzicht. En in de vervulde rollen/opdrachten verantwoordelijk geweest voor het initiëren van beleid en leiding geven aan de uitvoering, aan reorganisaties en het bedenken, opzetten en uitrollen van nieuwe organisatie(onderdelen), concepten, producten, diensten en marketingactiviteiten.

Geef een reactie