beUnite nieuws Grote concerns neigen naar coronapas, MKB en vakbonden niet

Grote concerns neigen naar coronapas, MKB en vakbonden niet

De grote werkgeversorganisaties staan niet negatief tegenover de invoering van een coronapas op de werkvloer, Deloitte is zelfs al zover, maar veel MKB-ondernemers denken daar anders over. Pancras Pouw, oprichter van MKB-organisatie beUnited, die bijna 40.000 MKB-bedrijven omvat, noemt de opstelling van VNO-NCW “totaal ongeloofwaardig”.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW en hun merk MKB-Nederland gaven op de laatste dag van oktober in een gezamenlijke verklaring aan dat zij vinden dat werkgevers de mogelijkheid moeten hebben om te vragen naar een coronabewijs voor toetreding tot de werkvloer, vooral in de sectoren waar de QR-code nu al gangbaar is, zoals de horeca en de evenementenbranche. “Het is volgens ons niet uit te leggen dat bijvoorbeeld een horecaondernemer wel aan zijn klanten moet vragen om een QR-code, maar dat niet bij zijn personeel mag doen. Wij willen dit soort scheve situaties voorkomen,” aldus Mieke Ripken, woordvoerster van VNO-NCW.

Het heeft er alle schijn van dat het demissionaire kabinet toewerkt naar een verplichting van de coronapas op de werkvloer. Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad (en burgemeester van Nijmegen), hield in tv-programma Buitenhof op zondag 31 oktober een pleidooi om dat snel wettelijk te regelen.

Werkgeversorganisaties VNO-NCW en hun sub merk MKB-Nederland waren er als de kippen bij om zijn visie met een geschreven statement te ondersteunen. In de media verschenen koppen als ‘Werkgevers zien wel brood in coronapas’. Er zijn echter de nodige hobbels. De wet verbiedt het om te vragen naar medische gegevens. Het coronabeleid zelf staat ook ter discussie. Voor de werkgeversorganisaties zijn dat echter geen issues. Ripken van VNO-NCW: “Wij zijn geen virologen. Wij volgen het beleid van de overheid. Artsen en het kabinet stellen dat dit de juiste weg is en dat volgen wij. De privacy van medische gegevens willen we blijven respecteren, maar in deze coronacrisis vinden we dat werkgevers een uitzondering moeten krijgen om hun werknemers te beschermen. Die behoefte speelt bij onze achterban.”

“Het is voor mij een bewijs dat VNO-NCW het contact met de achterban volledig is verloren.”

Behoefte

Het wordt bij navraag bij VNO-NCW echter niet duidelijk hoe groot die behoefte is. Koninklijke Horeca Nederland publiceerde eind september de uitkomsten van een leden-enquête en daaruit bleek dat 80 procent tegen de invoering van de coronapas is. De verklaring van VNO-NCW en de uitleg in bijvoorbeeld de De Telegraaf, zijn volgens Pancras Pouw van MKB-netwerk beUnited, dat zo’n 40.000 leden telt, zelfs ‘totaal ongeloofwaardig’. “Het is voor mij een bewijs dat VNONCW het contact met de achterban volledig is verloren.”

beUnited

Pouw vindt het sowieso ongeloofwaardig dat VNO-NCW, dat grote bedrijven vertegenwoordigt, ook namens het MKB zou spreken. “Zij zijn de vertegenwoordiger van het grootbedrijf. Dat zij ook eigenaar zijn van het merk van de organisatie ‘MKB Nederland’ maakt het verhaal er niet beter op.” Pouw heeft zelf een kleine steekproef laten doen onder zijn achterban, waarbij maar 6,9% van de ondernemers voorstander bleek te zijn van een verplichte QR-code op het werk. Ripken geeft toe dat VNO-NCW geen onderzoek heeft gedaan. “Wij spreken veel van onze leden en op basis daarvan hebben wij ons statement gedaan.”

Pouw noemt het verhaal van VNO-NCW ‘borrelpraat’. “Voor het invoeren van een coronapas op de werkvloer is geen draagvlak. Als MKB’ers kennen wij onze werknemers gewoon nog bij naam. Veel van deze mensen hebben meegewerkt het bedrijf op te bouwen. Die ga je niet de deur wijzen als ze niet gevaccineerd willen worden.”

Pouw noemt het verhaal van VNO-NCW ‘borrelpraat’.

Deloitte verplicht QR-code

Hoe zit het bij de grote Nederlandse bedrijven? Een belrondje laat een gemengd beeld zien. Accountants- en adviesbureau Deloitte (6500 werknemers in Nederland) verlangt dat medewerkers een QR-code laten zien op kantoor. “Het is een lastige afweging geweest. Besloten is: je hoeft niet naar kantoor te komen, maar als je wel wilt dan moet je de QR-code kunnen laten zien,” zegt Liesbeth Mol, lid van de Raad van Bestuur van Deloitte.

ING

Karin van der Pol, persvoorlichter van ING (20 duizend werknemers): “Wij stimuleren onze medewerkers zich te laten vaccineren en vragen hen thuis te blijven bij klachten. Het is nog te vroeg om te zeggen of we de coronapas gaan vragen op de werkvloer, maar ik verwacht wel dat ING zich net als eerder gaat conformeren aan het advies en de richtlijnen vanuit de overheid.”\

Rabobank

Rabobank (24 duizend werknemers) is nu nog niet van plan de coronapas in te voeren. “Wij stellen geen vaccinatie/test-eisen aan medewerkers die naar kantoor komen. Vaccineren zien we als een persoonlijke overweging. Mocht de overheid daar op termijn andere richtlijnen voor geven, dan kunnen we dat heroverwegen,” aldus persvoorlichter Daniëlle Brouwer.

FNV

Vakbond FNV is tegen de inzet van de CoronaCheck-app op de werkvloer en wil zelfs dat dit strafbaar wordt. “‘Wij zijn – net als de meeste vakbonden – vóór vaccineren en een hoge vaccinatiegraad, maar het mag niet ten koste gaan van grondrechten,” stelt vicevoorzitter van de vakbond Kitty Jong. 

Luchtvaart Covid Collectief

Mark Juch is piloot en mede-oprichter van de Stichting Luchtvaart Covid Collectief. Sinds het begin van de coronacrisis probeert hij personeel uit de luchtvaartsector te informeren en te verbinden. “Wij hebben ook de berichten in de media gelezen waarin staat dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die uitsluitend met gevaccineerd personeel op sommige bestemmingen vliegen. Tot op heden zijn zowel vaccinatie als testen in Nederland gelukkig een vrije keuze. Als Luchtvaartcollectief zien we wel de zorgelijke ontwikkeling waarbij steeds meer landen het vrije verkeer van zowel passagiers als luchtvaartbemanningen beperken,” aldus de ervaren luchtvaartpiloot vanuit Mexico.

De politiek handelt dus in strijd met deze veiligheidsvoorschriften.

Juch: “Duidelijk is dat de politiek een flinke vinger in de pap heeft in onze sector, wat de polarisatie onder de medewerkers alleen maar verergert. Het is vreemd dat de politiek volledig voorbijgaat aan de veiligheidsprotocollen van
de luchtvaartsector. Met name doel ik dan op het Medicijnen-, Alcohol- en Drugs-beleid waarin is vastgelegd dat het vliegend personeel geen medicijnen mag nemen of medische handelingen mag ondergaan tenzij absoluut zeker is dat de behandeling geen enkel negatief effect zou kunnen hebben op het vermogen om het werk veilig uit te voeren. De politiek handelt dus in strijd met deze veiligheidsvoorschriften.”

Uit een enquête van het Luchtvaartcollectief blijkt dat bijna 75 procent van het luchtvaartpersoneel aangeeft dat de coronabeperkingen invloed hebben op de mentale gesteldheid. “Een significant aantal vliegers gaf zelfs aan dat de mentale gesteldheid invloed heeft op de uitvoering van de werkzaamheden. Deze ontwikkeling baart ons veel zorgen.”

BRON; Ido Dijkstra, De Andere Krant

beUnited Memberships

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Pancras Pouw

(groot)vader, ondernemer, visionair, inspirator, vrijdenker, levenskunstenaar, verbinder, golfer

Een ervaren visionaire bestuurder/directeur die weet wat het is om (eind) verantwoordelijk te zijn voor een organisatie en gewend is om de strategie te bepalen en deze operationeel weet te vertalen naar doelen. Beschikt over een buitengewoon groot (social) netwerk en is zeer succesvol gebleken bij het uitrollen van "new business".

Een daadkrachtige persoonlijkheid, out of the box denker die de lijnen helder edoch daadkrachtig uitzet en daarbij vertrouwt op c.q. gebruik maakt van de kwaliteiten van het team en de organisatie.

Een echte stimulator met een heldere open leiderschapsstijl met een bewezen strategisch, financieel/bedrijfseconomisch en organisatorisch inzicht. En in de vervulde rollen/opdrachten verantwoordelijk geweest voor het initiëren van beleid en leiding geven aan de uitvoering, aan reorganisaties en het bedenken, opzetten en uitrollen van nieuwe organisatie(onderdelen), concepten, producten, diensten en marketingactiviteiten.

Geef een reactie