beunited blog Net even anders dan de concurrent DE BOEK FUNNEL

Net even anders dan de concurrent: de boek funnel

Online adverteren en marketingfunnels zijn al lang niet meer voorbehouden aan een select groepje digitale marketinghelden. De potentiële klant krijgt dagelijks een hoop advertenties onder ogen, en ook de digitale lead magnets (gratis weggevers in de vorm van e-books of whitepapers) zijn door de meeste concurrenten al ontdekt.

Als online marketeer of ondernemer moet je dus extra je best doen om op te vallen. Wat maakt jouw lead magnet interessanter en origineler dan de rest? Hoe zorg je ervoor dat de potentiële klant weer klikt op jouw aanbod en ook nog een e-mail adres achterlaat? Bij Traffic Leaders doen wij dit met een gratis fysiek boek!

Een uniek aanbod

Een fysiek boek in plaats van een e-book: dat zie je niet vaak. De “Free + Shipping” marketingfunnel wordt nog maar door weinig mensen gebruikt. Het geheim achter een succesvolle marketingcampagne is vaak dat hij anders is dan de campagnes van de concurrenten: een dergelijke funnel met een fysiek boek als weggever biedt dus kansen! De geld- en tijdsinvestering lijkt op het eerste gezicht groter: maar onder de streep levert het je veel meer op.

Wat is de Free + Shipping funnel?

Bij de Free + Shipping funnel (oftewel boek funnel) geef je in plaats van een digitale weggever een fysiek boek weg. De ontvanger betaalt alleen de verzend- en verwerkingskosten, welke meestal onder de 10 euro liggen. Een gratis boek, wie wil dat nou niet? De klant hoeft alleen zijn naam- en adresgegevens achter te laten om het boek te ontvangen. Bij deze strategie draait het dus niet om de omzet uit het boek. 

Hoe je als ondernemer of marketeer dan wel inkomsten genereert? De kracht van deze strategie zit ‘m in de opvolging na de aanvraag van het boek. Door de leads op te volgen door middel van een marketingfunnel, een serie geautomatiseerde mails die precies aansluit op de customer journey, laat je de klant kennis met jou maken en warm je hem op voor een aankoop. Door vervolgens een gericht aanbod te doen, converteer je hem tot klant en verdien je de kosten van het boek dubbel en dwars terug.

De verschillende stappen binnen de boek funnel

De opt-in pagina

Om gebruik te maken van het aanbod vraag je de lead allereerst om een naam en e-mail adres. De volledige adresgegevens komen pas tijdens een volgende stap, want hoe meer gegevens een lead moet invullen, hoe groter de kans dat hij afhaakt. Daarnaast heb je zo de mogelijkheid om een cart abandoned funnel te starten wanneer iemand de volgende stap met de adresgegevens en de betaling niet afmaakt. Een dergelijke strategie verhoogt dus het conversiepercentage. 

Het kassakoopje

Door de klant tijdens het betalingsproces een laagdrempelig aanbod te doen verhoog je de klantwaarde. Bied je een goedkoop en vergelijkbaar product dan goed aansluit op de interesse van de klant, dan hebben wij de ervaring dat wel 10% van de klanten op dat aanbod ingaat.

Bedanktpagina en upsell

Iemand heeft jouw boek aangeschaft omdat hij of zij interesse heeft in hetgeen jij te bieden hebt. Oftewel: de klant heeft een probleem danwel behoefte die jij met jouw kennis of product kan vervullen. Met jouw product of dienst zijn ze nog beter geholpen! Geef ze op de bedanktpagina de kans om met een speciale korting een van jouw producten aan te schaffen.

De funnel

Na aanschaf van het boek belanden de leads in een marketingfunnel. Een boek verdwijnt dikwijls ongelezen in de boekenkast: daarom ontvangt de lead gedurende enkele weken diverse e-mails die aansluiten op de inhoud van het boek. Zo stimuleer je enerzijds om het boek te lezen en creëer je anderzijds  extra waarde. Doel is natuurlijk om de klant kennis met jou te laten maken en op te warmen voor een aankoop.

Het aanbod

De lead heeft jouw boek ontvangen en de funnel doorlopen, en heeft dus uitgebreid kennis met jou kunnen maken. De lead is nu “warm” gemaakt en het juiste moment is aangebroken om een aanbod te doen. Bied jij bijvoorbeeld diensten aan als online marketeer? Geef ze dan de kans om een strategiegesprek met jou in te plannen.

De mailinglijst

Zijn jullie geen match of kwam het aanbod toch nog te vroeg? Dan kan je in ieder geval het contact met je leads onderhouden via een nieuwsbrief. Dit stelt je in staat om een langetermijnrelatie op te bouwen. Want wat nu niet is, kan nog komen…

Adverteren met de boek funnel

Een Free + Shipping funnel leent zicht perfect voor een advertentiecampagne op Facebook. Het trekt de aandacht, en dat zie je ook terug in de kosten per klik en kosten per aankoop. Bovendien verdien je de advertentiekosten met behulp van het kassakoopje, de upsell en het strategiegesprek meteen al terug. Vervolgens kan je met eventuele winst uit het kassakoopje en de upsell besluiten om op te schalen en zo nog meer leads (en dus potentiële klanten!) te genereren.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Youri Meuleman
Youri Meuleman is ondernemer in hart en nieren en startte zijn eerste webwinkel op 12-jarige leeftijd. Tegenwoordig traint hij andere ondernemers en marketeers in de inzet van Facebook Advertising & Marketing funnels. Als eigenaar van Traffic Leaders treedt hij ook regelmatig op als kantoor-dj.

One thought on “Net even anders dan de concurrent: de boek funnel”

  1. Marcel Baatsen avatar Marcel Baatsen schreef:

    Duidelijke opzet. Mooie strategie. Hier wordt ik enthousiast van!

Geef een reactie