beunited blog Waarom helderheid als ondernemer of leider je nummer 1 tool is lizanne jakobs

Waarom helderheid als ondernemer of leider je nummer 1 tool is

Kernwaardes zijn vaak van die goed bedoelde dingen die worden doorgevoerd in grote organisaties maar waar niemand zich aan houdt. Zo heb ik ooit in een bedrijf gewerkt waar Vertrouwen een van de kernwaardes was. Het was tevens van al mijn voorgaande werkgevers het bedrijf waar het meest gelogen en gekonkeld werd.

Maar wat als er nu bepaalde waardes of richtlijnen zijn die je echt helpen? Voor mij is dat Helderheid. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld weet:

  • Wat je bedrijf precies biedt en aan wie
  • Wat de behoeftes zijn van je klanten en je potentiële klanten
  • Hoe het er financieel voor staat
  • Wat je medewerkers doen, hoe ze zich voelen t.o.v. het werk en wat hun ambitie is
  • Waar je naar toe wilt met je bedrijf
  • Wat je prioriteiten zijn en wat je dus ook niet gaat doen

De situatie bij veel bedrijven

Ik kom  veel ondernemers tegen die weinig helderheid hebben in hun bedrijf en daar behoorlijk mee worstelen. Je kunt je voorstellen dat als je als starter niet helder hebt wat precies je dienstverlening is, je het niet goed kunt verkopen. Of als je een bedrijf hebt met 200 medewerkers je vaak niet meer snapt waarom je medewerkers iets heel anders doen dan jij voor ogen hebt.

Helderheid betekent vragen, praten en doorvragen. Zolang helderheid komt vanuit een oprechtheid om vooruit te komen, om elkaars mening en visie te respecteren en waarderen, om samen iets beters te scheppen, dan is dat alleen maar positief. Dat klinkt misschien heel wollig, maar is ook gewoon goed zaken doen. Hoe kun je rationele beslissingen nemen als je niet alle informatie hebt?

Vermijding

Ik zie vaak dat ondernemers, managers of directieleden de helderheid vermijden uit angst voor de confrontatie. Want stel dat een klant je zegt dat je product te duur is of je service beneden pijl? Of als je medewerker je zegt dat die niet zo hard werkt om dat hij/zij toch nooit een blijk van waardering krijgt? Dat is oncomfortabel. Maar minder pijnlijk dan de problemen door laten sudderen.

Want als je niets vraagt, krijg je vaak zo weinig omzet dat je de zaak dicht moet gooien, medewerkers die in een burn out situatie komen of die boos zijn omdat er nooit een antwoord komt op hun verzoeken. Dat klinkt misschien als doemdenken of overdrijving, maar ik krijg wekelijks dit soort zaken te horen. En we hoeven maar te kijken naar de Belastingdienst en de cultuur daar, om de pijnlijke gevolgen te zien van een organisatie waar er alles behalve helder omgesprongen werd met mensen en de waarheid.

De aanpak

Vaak is die confrontatie helemaal geen confrontatie. Maar gewoon een ontzettend leuk en positief gesprek. Mensen vinden het fijn om naar hun mening gevraagd te worden. En om betrokken te worden bij wat er speelt.   

Wat lastig kan zijn is om te weten waar je moet beginnen met helderheid. Wat moet je als eerste aanpakken in je bedrijf? Hoe ga je het gesprek aan als je dat spannend vindt? En wat doe je als je die informatie eenmaal hebt om er iets nuttigs mee te doen? Daarbij kunnen mijn collega’s en ik je natuurlijk helpen. Naast gesprekken gebruiken we ook tools om bijvoorbeeld je toekomst of prioriteiten visueel in kaart te brengen.

Als je alles al helemaal helder hebt, dan bij deze mijn complimenten. En als er nog dingen zijn die je niet zo helder hebt? Begin daar dan vandaag nog mee. Ik wens je veel succes en plezier.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on google
Share on reddit
Share on xing
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Lizanne Jakobs
Ik ben een ervaren bedrijfscoach, adviseur en spreker op het gebied van ondernemerschap en slimmer werken. Tevens ben ik de oprichtster van Brilliant Work. verkozen tot het beste coachings en adviesbureau voor het MKB van Nederland voor 2019 en 2020. Ik ben dat gestart omdat ik merkte dat er in Nederland een gebrek was aan bedrijfscoaches die ondernemers en MT's konden helpen met zowel de harde kant van de zaak (strategie, targets opstellen, alles wat je op schrift kunt zetten) en tegelijkertijd ook de zogenaamd zachte kant van de zaak (leiderschap, communicatie, gedrag). Ook weten veel mensen niet dat hier subsidie voor beschikbaar was, we gebruiken tegenwoordig wel 12 verschillende subsidiestromen om zo'n traject voor 50-100% te laten subsidiëren. Een aantal heilige huisjes bij mij: ik geloof in duidelijkheid, helderheid naar je klanten, naar je medewerkers en iedereen waar je mee werkt. En ook voor jezelf! Wat wil je precies van je bedrijf, hoe ga je het voor elkaar krijgen. Vooral geen aannames of vage plannen. En duidelijkheid kan heel goed samen gaan met prettig samenwerken. Ik ben Drs. in de bedrijfscommunicatie, gecertificeerd DiSC trainer, verkozen tot een van de 50 beste consultants van het Verenigd Koninkrijk (heb daar heel lang gewoond) en gepassioneerd spreker over alles wat met bedrijfsvoering, ondernemerschap en gedrag op het werk te maken heeft.

Geef een reactie