Wat zijn koolhydraten en hoeveel heb je per dag nodig?

Vormen van koolhydraten zijn bijvoorbeeld suiker, zetmeel en vezels. Die een belangrijke bron zijn voor energie. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen. De Gezondheidsraad adviseert 40-70% energie uit koolhydraten te halen. Verder levert 1 gram koolhydraten 4 kcal.

Goede koolhydraatbronnen zijn:

– volkorenbrood

– volkorenpasta

– aardappels

– peulvruchten

– groente en fruit

Na vertering komen koolydraten voornamelijk als glucose in het bloed terecht. De glucose wordt dan snel opgenomen door weefsels die het kunnen verbranden. Glucose kan ook tijdelijk als glycogeen opgeslagen worden in het lichaam. Het lichaam kan weinig glucose opslaan.

Als je te veel koolhydraten eet én als je meer binnenkrijgt dan dat je verbrand. Dan haalt het lichaam energie uit koolhydraten en slaat het lichaam vooral vet uit voeding op.

Te veel calorieën leidt tot een toename in lichaamsvet. Het maakt niet uit of dit nou uit koolhydraten, eiwitten of vetten komt.

Deel dit bericht met iemand die denkt dat koolhydraten ‘slecht’ zijn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on pinterest
Share on tumblr
Share on telegram
Share on xing
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Mahsa Jafari beUnited Community Member
Voedingsdeskundige bij rouw

Geef een reactie