Je kunt de klanten niet uit de muur trekken

Je kunt de klanten niet uit de muur trekken

In mijn studententijd pakte ik nog wel eens een Febootje. Een kroket uit de muur – lekker snel, lekker praktisch. Je kon pakken wanneer je er trek in had en je hoefde nooit te wachten. En: lekker zout, lekker vet 😉

Was het ook maar zo makkelijk met het krijgen van klanten. Dat je ze ‘uit de muur kon trekken’ op het moment dat je ze nodig had. Maar helaas…. Dat werkt net even anders. Iets met continu blijven zaaien en geduld hebben. En: continu overal jezelf laten zien.

Ik heb diverse klanten die me al jaren kennen, en die er ‘ineens’ aan toe zijn om video’s te gaan maken voor social media. Gelukkig heb ik ook klanten die me na één of twee keer contact direct inschakelen. Maar ik kan ze nog altijd niet uit de muur trekken. Ze worden me ook niet vanzelf op een zilveren dienblaadje aangereikt.

Als je klanten wilt, zul je er iets voor moeten doen. In sommige sectoren is mond-tot-mond-reclame meer dan genoeg om tot en met volgend jaar helemaal volgeboekt te zitten. In andere sectoren is het eindeloos zaaien in het vertrouwen dat er ooit een oogst komt. Vooral in de sectoren waar het lastiger is om klanten te krijgen, zijn video’s onmisbaar. Mensen maken nou eenmaal nauwelijks rationele keuzes. Dat dénken ze wel, maar dat doen ze niet. Ze kiezen op gevoel en rationaliseren na afloop. En het gevoel wordt voor het overgrote deel bepaald door de aandacht, bevlogenheid en persoonlijkheid van de ondernemer. Als één van die drie elementen niet klopt, gaat je klant een deurtje verder.

Laat jezelf dus zien. Natuurlijk gewoon live bij bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, en online in teksten, foto’s en video’s. Als je nu werkelijk geen idee hebt hoe – stuur me dan een mailtje en dan maken we een zoom-afspraak van een half uurtje. Omdat ik je graag laat zien wat er mogelijk is en hoe je dat doe op een manier waar jij je prettig bij voelt.

Belangenorganisatie van, vóór en dóór zelfstandig mkb-ondernemers

beUnited behartigt de belangen van zelfstandig mkb- & zzp ondernemers in Nederland. Samen zijn wij sterk en kunnen wij Nederland transformeren naar een samenleving waarin zelfstandig ondernemers respect en medewerking verdienen. Zorg samen met ons dat de stem van zelfstandig ondernemers gehoord zal worden en sluit je bij ons aan als:

beUnited organiseert, sinds 2011, meer dan 400 BitterBallenBorrels per jaar en biedt zelfstandig MKB ondernemers de mogelijkheid om te verbinden, verenigen, netwerken, contacten op te doen, elkaar te ondersteunen, informatie te vergaren en content te bieden. 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Esther van Berk
Expert op het gebied van videomarketing. Mijn niche: videoseries voor Linkedin. Krijg 3x meer bereik, laat potentiële klanten persoonlijk met je kennismaken en zorg dat je klanten jou willen - en niemand anders.

Geef een reactie